(satu
perkongsian ilmu dalam aspek pedagogi di Bilik Kesidang, SMKS pada 14.3.2013
jam 7.00 – 7.30 pagi)
PENGENALAN
•
Set
induksi mengambil masa lebih kurang 3 - 5 minit sahaja tetapi memainkan
peranan yang sangat besar dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
•
Set
induksi membolehkan guru mengawal:
–
disiplin pelajar
–
memastikan
pelajar bersedia untuk pelajaran seterusnya
–
menarik
minat pelajar langkah
pelajaran yang seterusnya.
–
membantu
menuetralkan emosi pelajar
CIRI
UTAMA SET INDUKSI
1. Menarik perhatian
2. Mewujudkan motivasi
3. Membuat perkaitan
Menarik Perhatian
•
mewujudkan nada suara yang sesuai.
•
menggunakan ABM/BBM/BBB yang menarik.
•
menggunakan gerakan, konteks mata,
dan isyarat.
•
menunjukkan suatu aktiviti yang
menarik dan tidak pernah terfikir oleh pelajar.
Mewujudkan Motivasi
•
membangkitkan rasa ingin tahu.
•
menggunakan teknik bercerita.
•
menunjukkan suatu aktiviti yang
berguna.
•
menggunakan soalan yang mencabar -
HOTS / KBAT
Membuat Perkaitan
•
mengaitkan pengetahuan lepas murid.
•
mengaitkan isi pelajaran baharu.
•
mengaitkan peristiwa semasa.
•
mengaitkan minat dan pengalaman murid.
•
menceritakan pengalaman guru
TUJUAN SET INDUKSI
·
Memulakan
setiap proses pengajaran dan pembelajaran yang baharu.
·
Memperkenalkan
sesuatu konsep kepada pelajar.
·
Mewujudkan
hubungan awal yang baik dan mesra.
·
Memulakan
sesi komunikasi dan menggalakkan pelajar berinteraksi.
·
Memulakan
kerja-kerja amali di makmal atau di padang.
CONTOH
SET INDUKSI
•
Set
induksi yang dilakukan selalunya berkaitan dengan topik yang diajar oleh guru.
•
Set
induksi boleh dibuat dalam bentuk cerita, teka teki, menyusun
kata/puzzle, nyanyian, lakonan, simulasi,
isu yang mencabar minda pelajar, isu semasa yang berkaitan tajuk/tema,
pengalaman murid, pengalaman guru, dan
sebarang cara yang mengambil masa yang pendek.
S.O.P SET INDUKSI…satu cadangan
•
Guru
beri salam dan pelajar jawab salam
•
Seorang
pelajar baca doa…pelajar lain ikut membacakan doa bukan meng-amin-kan doa.
•
Susun
meja, pungut sampah, susun buku dan alat tulis atas meja.
•
Mulakan set induksi dan langkah pengajaran seterusnya.
PERHATIAN
•
Kesilapan utama semasa
melaksanakan set induksi
•
menjadikan tajuk atau isi
kandungan sebagai set induksi kerana set induksi bukan tajuk atau isi
kandungan TETAPI SET INDUKSI merupakan
momentum yang bakal dikaitkan dengan tajuk yang akan diajar.
•
Set induksi dilaksanakan tidak
melebihi 5 minit. sekiranya kurang lebih baik.. namun biarlah menarik dan
menggembirakan pelajar
SET
INDUKSI SAYA…
•
Di
hujung sebuah kampung…suami, isteri, dua orang anak…hari-hari isterinya suka
membebel dan cerewet…tangkap isteri dan buang dalam perigi lama.
•
Dua
minggu, ayah dan anak-anak tadi rasa sunyi..menyesal atas tindakan mereka…ambil
tali ke perigi lama… supaya rumah mereka ceria semula.
•
Terkejut…
MESEJ
UNSUR KECINDAN…
•
Ada
unsur lucu
•
Memperkasakan
kecerdasan interpersonal dan intrapersonal (keperluan diri sendiri dan
keperluan orang lain dalam komuniti)
•
Kecerdasan
logik dan ruang (faktor masa, keluasan perigi)
•
Soalan
provokasi…adakah tindakan suami/anak betul?...beri pendapat dan kaitan EQ
(kecerdasan emosi)…catat pandangan, tampal…kaitkan dengan pembelajan akan
datang.
•
Pada
pendapat anda, apakah yang berlaku akhirnya?
KESIMPULAN
•
Percayalah
1…melalui set induksi KITA
boleh menimbulkan minat dan menggerakkan pelajar supaya bersedia untuk terus
belajar dalam tempoh 40 atau 80 minit bersama-sama KITA.
•
Percayalah
2…set induksi membuka ruang
kepada pelajar untuk bersedia belajar dan berfikir daripada aspek pengetahuan,
kemahiran, dan nilai yang akan KITA persembahkan.
•
Percayalah
3… melalui set induksi, KITA
dapat menjadi guru yang sentiasa ditunggu oleh pelajar di dalam kelas, di
makmal, di padang, di bilik ICT, di bilik ERT, di bilik KH, di bilik Sains
Pertanian, atau di mana-mana sahaja.
terbaik cikgu
BalasPadamBahan yang baik. Mohon izin untuk saya guna dalam kerja kursus. Teruskan usaha murni tuan....... terima kasih
BalasPadamAlhamdulillah..mohon share
BalasPadamTerbaik
BalasPadam