KATA TUGAS KBAT
(KATA TUGAS:
kata kerja yang terdapat pada sesuatu item yang berfungsi untuk menyatakan
tugasan yang hendak disampaikan oleh penulis item.)
BIL.
|
KATA
TUGAS
|
KETERANGAN
KATA TUGAS
|
1.
|
Analisiskan
|
Membuat pernyataan terperinci tentang suatu aspek
atau perkara yang dikomunikasikan.
|
2.
|
Anggarkan
|
Memberikan nilai kuantitatif yang dianggap sesuai
dengan konteks berdasarkan pertimbangan/ciri sesuatu pengetahuan tetentu.
|
3.
|
Apakah
|
Memberikan maklumat yang khusus atau spesifik.
|
4.
|
Bagaimanakah
|
Memperihalkan/memberi penerangan tentang
cara/keadaan/langkah kejadian.
|
5.
|
Bandingkan
|
Membandingkan atau menjelaskan persamaan dan
perbezaan antara dua atau lebih perkara.
|
6.
|
Bangunkan
|
Menghasilkan satu atur cara/program menggunakan
perisian/kaedah yang sesuai mengikut langkah tertentu.
|
7.
|
Bezakan
|
Menyatakan kelainan/ketidaksamaan antara dua atau
lebih perkara.
|
8.
|
Bilakah
|
Menyatakan masa/waktu/urutan prosedur.
|
9.
|
Binakan
|
Membuat sesuatu menggunakan kaedah/alat tertentu.
|
10.
|
Bincangkan
|
Memberi penerangan/pandangan daripada pelbagai
aspek.
|
11.
|
Buktikan
|
Menyatakan kebenaran dengan dalil/contoh/fakta
sebagai sokongan-sokongan.
|
12.
|
Buatkan
|
Mengemukakan pernyataan yang boleh diuji akan
hipotesis kesahihannya.
|
13.
|
Bundarkan
|
Membuat penghampiran bagi suatu nilai kepada
kejituan tertentu.
|
14.
|
Cadangkan
|
Memberi pandangan/idea/pendapat dengan
mempertimbangkan perkara positif atau negatif.
|
15.
|
Cari
|
Memberikan suatu nilai/kedudukan/perkara secara
mengenal pasti dengan menggunakan kaedah tertentu atau pemghitung secara
ringkas.
|
16.
|
Catatkan
|
Merakamkan atau merekodkan sesuatu maklumat.
|
17.
|
Ciptakan
|
Menghasilkan/mewujudkan/menerbitkan sesuatu dengan
daya fikiran atau imaginasi atau kreativiti.
|
18.
|
Cerakinkan
|
Menghuraikan sesuatu kepada bahagian.
|
19.
|
Deduksikan
|
Membuat kesimpulan berdasarkan sesuatu.
|
20.
|
Definisikan
|
Memberi keterangtan yang singkat tetapi jelas
tentang makna sesuatu perkataan khusus/istilah/terminologi.
|
21.
|
Di manakah
|
Menyatakan tempat/kedudukan.
|
22.
|
Fokuskan
|
Memberi penerangan/pernyataan dengan menumpukan
kepada sesuatu aspek tertentu.
|
23.
|
Formatkan
|
Menyediakan/menyusun maklumat mengikut sesuatu
prinsip/prosedur/peraturan tertentu.
|
24.
|
Galurkan
|
Menghuraikan peristiwa atau fakta secara kronologi.
|
25.
|
Gambarkan kisahkan
|
Memberi penerangan dengan menggunakan gambar rajah.
|
26.
|
Gariskasarkan
|
Memberi ciri penting secara umum untuk sesuatu
proses/tindakan.
|
27.
|
Hitungkan
|
Memberi nilai kuantitatif dengan melaksanakan
algoritma (langkah-langkah tertentu) ataumenggunakan rumus.
|
28.
|
Hubungkaitkan
|
Membuat sesuatu pertalian berdasarkan beberapa
ciri/faktor.
|
29.
|
Huraikan
|
Memperihalkan/menceritakan sesuatu dengan panjang
lebar/terperinci.
|
30.
|
Ilustrasikan
|
Menjelaskan dengan contoh/gambar rajah /rajah.
|
31.
|
Interpretasikan
|
Memberi maklumat atau makna lain bagi sesuatu
komunikasi.
|
32.
|
Isikan
|
Memenuhkan maklumat yang spesifik di ruang yang
betul.
|
33.
|
Jadualkan
|
Membuat sesuatu tentang perkara/maklumat/acara
mengikut ciri-ciri atau urutan tertentu yang telah ditetapkan.
|
34.
|
Jelaskan
|
Memberi penerangan tentang sesuatu dengan sokongan
supaya mudah difahami.
|
35.
|
Kemukakan
|
Memberi pendapat sama ada menyokong atau
membangkang.
|
36.
|
Kenal pasti
|
Memberi petunjuk atau makluman terhadap suatu
perkara/benda/pernyataan yang dikenali atau dicam dengan jelas.
|
37.
|
Klasifikasikan
|
Mengumpulkan/membahagi-bahagikan/melabelkan sesuatu
kepada sesuatu kumpulan/kategori berdasarkan kesmaan
kualiti/kriteria/ciri/sifat.
|
38.
|
Labelkan
|
Menandakan dan/atau memberikan panggilan yang
spesifik terhadap suatu rujukan pada rajah /graf/carta/ilustrasi dan
sebagainya.
|
39.
|
Lakar
|
Memberi persembahan berbentuk rajah/gambar
rajah/peta secara kasar dan tidak memerlukan perincian.
|
40.
|
Laporkan
|
Memberitahu maklumat tentang sesuatu keadaan secara
lisan atau bertulis.
|
41.
|
Laraskan
|
Menyesuaikan dengan sesuatu supaya sama dengan
penunjuk/tolok.
|
42.
|
Lengkapkan
|
Mengisikian maklumat/nilai yang spesifik pada ruang
kosong pada jadual/rajah/ayat yang diberikan.
|
43.
|
Lorekkan
|
Melukis dengan garisan/corengan/coretan pada
kawasan/rantau/ruangan tertentu.
|
44.
|
Lukis
|
Memberi persembahan bebentuk grafik/rajah/gambar
rajah/graf bagi menggambarkan suatu benda atau perkara dengan menggunakan
alat dan mengikut ukuran atau sakala tertentu.
|
45.
|
Manakah
|
Menyatakan pilihan.
|
46.
|
Mengapakah
|
Memberi sebab.
|
47.
|
Namakan
|
Memberi panggilan yang spesifik terhadap suatu
benda/istilah/terminologi/proses.
|
48.
|
Nilaikan
|
Membuat eprtimbangan terhadap sesuatu perkara.
|
49.
|
Nyatakan
|
Memberi jawapan yangt spesifik tanpa memerlukan
penerangan lanjut/huraian/sokongan.
|
50.
|
Organisasikan
|
Membuat sesuatu ebrdasarkan apa yang telah dirancang
untuk dilaksnakan.
|
51.
|
Orkestrakan
|
Menyusun skor untuk alat muzik orkestra berdasarkan
skor yang ada.
|
52.
|
Padankan
|
Membuat penyesuaian yang setara berdasarkan
rajah/simbol/maklumat tentang pernyataan berhubung spesifik/fungsi/aplikasi
atau sebaliknya.
|
53.
|
Pamerkan
|
Menunjukkan persembahan terhadap penguasaan dalam
sesuatu perkara.
|
54.
|
Pasangkan
|
Mencantumkan bahagian sesuatu mengikut susunan
prosedur yang betul.
|
55.
|
Paterikan
|
Melakukan proses menyambung dengan menggunakan set
pematri.
|
56.
|
Peringkatkan
|
Membuat pemeringkatan beberapa eprkara mengikut
aras/tahap tertentu.
|
57.
|
Pilih
|
Menentukan maklumat yang terbaik.
|
58.
|
Plot
|
Menanda/melukis titik-titik graf.
|
59.
|
Ramalkan
|
Memberi sesuatu nilai yang dijangka munasabah
berdasarkan pola atau corak tertentu.
|
60.
|
Rakabentukkan
|
Membuat garis kasar/lakaran/plan
tindakan/prototaip/model.
|
61.
|
Rekodkan
|
Mencatatkan dapatan
kajian/eksperimen/data/pemerhatian mengikut format.
|
62.
|
Ringkaskan
|
Menyatakan sesuatu ungkapan/pernyataan/petikan
secara pendek/padat dan mengekalkan kandungan utama yang asal.
|
63.
|
Rumuskan
|
Membuat sesuatu kesimpulan berdasarkan
data/maklumat/petikan.
|
64.
|
Sarankan
|
Memberi pandangan/idea yang boleh diaplikasikan
dalam sesuatu situasi.
|
65.
|
Sediakan
|
Mengadakan/mewujudkan/menyiapkan/melengkapkan/menyusun
sesuatu mengikut format dan prinsip tertentu.
|
66.
|
Selesaikan
|
Memberi beberapa fakta/ciri/konsep/prinsip/teori
secara spesifik/berbentuk point tanpa memberi hubungan/perkaitan/penerangan
lanjut bagi setiap satunya.
|
67.
|
Siapakah
|
Mengenal pasti individu dalam konteks tertentu.
|
68.
|
Susun
|
Membuat sesuatu urutan dengan menggunakan
kaedeah/prinsip/keperluan/keutamaan.
|
69.
|
Syorkan
|
Memberi pandangan/pendapat yang boleh diaplikasikan
dalam sesuatu situasi dengan mempertimbangkan perkara positif atau negatif.
|
70.
|
Tafsirkan
|
Mengulas sesuatu berdasarkan maklumat yang diberi.
|
71.
|
Takrifkan
|
Memberi ketrangan yang singkat tetapi jelas tentang
makna sesuatu perkataan khusus/istilah/terminologi.
|
72.
|
Tandakan
|
Meletakkan simbol yang dikehendaki.
|
73.
|
Tentukan
|
Membuat sesuatu keputusan selepas mengambil kira
beberapa perkara sebagai asas pertimbangan.
|
74.
|
Tentusahkan
|
Menyatakan kebenaran/ketepatan sesuatu dengan
memberikan bukti.
|
75.
|
Terangkan
|
Menyatakan fakta dengan sokongan atau menjelaskan
sesuatu dengan sebab.
|
76.
|
Terbitkan
|
Membina sesuatu dengan menunjukkan cara/kaedah untuk
menemuinya.
|
77.
|
Terjemahkan
|
Menukarkan suatu bentuk komunikasi kepada suatu
bentuk komunikasi lain tanpa mengubah dan memperihalkan makna komunikasi
tersebut.
|
78.
|
Transposisikan
|
Mengubah kedudukan not kepada nada yang baharu.
|
79.
|
Tukarkan
|
Mengubah sesuatu kepada bentuk/unit lain.
|
80.
|
Tulis
|
Mencatat huruf/angka/symbol yang khusus atau
menghasilkan maklumat/idea berbentuk teks.
|
81.
|
Tunjukkan
|
Menyatakan sesuatu dengan bukti.
|
82.
|
Ubahsuai
|
Membuat sesuatu perubahan dengan menggunakan
kaedah/prinsip tertentu.
|
83.
|
Ukur
|
Menggunakan alat pengukur untuk mendapatkan nilai
ukuran beserta unitnya.
|
84.
|
Ulas
|
Memberi pandangan/pendapat/komen/kritik.
|
85.
|
Ungkapkan
|
Menyatakan sesuatu secara muktamad dalam bentuk yang
dikehendaki.
|
86.
|
Unjur
|
Membina garisan mengikut unjuran sudut yang
ditetapkan.
|
87.
|
Wajarkah
|
Membuat pertimbangan terhadap sesuatu perkara dengan
mengambil kira pelbagai aspek sama ada kebaikan, keburukan, kelebihan atau
kekurangan.
|
(Dipetik daripada Pentaksiran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi;
Lembaga Peperiksaan,
KPM 2013)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan