PERBINCANGAN LANJUTAN
BAHASA MELAYU SPM 2009
OLEH
RAMLI BIN YAHYA
GURU CEMERLANG BM
SMK. SENGGARANG, BATU PAHAT.
BAHASA MELAYU SPM 2009
OLEH
RAMLI BIN YAHYA
GURU CEMERLANG BM
SMK. SENGGARANG, BATU PAHAT.
KERTAS 1
BAHAGIAN A
Tema diberikan secara tersurat / tersirat berdasarkan bahan rangsangan
Isi dalam bahan rangsangan membantu pelajar merangka dan menulis karangan
Pelajar perlu meneliti tugasan soalan (huraikan / jelaskan / bincangkan dll)
JUMLAH ISI YANG DICADANGKAN 3 ISI LENGKAP
HURAIAN ISI : 5W1H
CONTOH LEBIH DARIPADA 2 SETIAP ISI PENTING
PERIBAHASA / SIMPULAN BAHASA / COGAN KATA
BAHAGIAN A DAN BAHAGIAN B
TAJUK PENTING SPM 2009
NILAI-NILAI MURNI
KEBERSIHAN DIRI
GENGSTERISME
GOTONG-ROYONG
PENGGUNAAN KOMPUTER
AKTIVITI SUKAN
MEMBACA
KEGIATAN KOKURIKULUM
PELAJAR CEMERLANG
BUDI BAHASA
CARA MENGHURAIKAN ISI KARANGAN
Pendahuluan
Ayat 1 – Isu semasa tentang bahan (kitar semula)
Ayat 2 – Huraian (mengapa )- mengapa program ini perlu diwujudkan secara umum
Ayat 3 – Huraian (bagaimana)- bagaimana proses kitar semula dan kesan secara umum
Ayat 4 – Kaitkan kehendak soalan (kata kunci soalan)
*Masukkan peribahasa yang sesuai
Bahagian isi
Ayat 1 – Idea utama (Isi 1@2@3)
Ayat 2 – Huraian (mengapa)
Ayat 3 – Huraian (bagaimana/kesan)
Ayat 4 – Contoh / bukti
Ayat 5 – Rumusan terhadap isi 1@2@3
*Masukkan peribahasa yang sesuai
Bahagian penutup
Ayat 1 – Kesimpulan ( tegaskan tema atau kata kunci soalan)
Ayat 2 – Cadangan terhadap tema
Ayat 3 – Harapan terhadap cadangan yang diberikan
Ayat 4 – Peribahasa/cogan kata/kata-kata hikmat dan sebagainya.
KERTAS 2
RUMUSAN
FORMULA PENDAHULUAN
u FP + 1 UL + KS
– FRASA PENDAHULUAN + SATU UNSUR LAIN + KETERANGAN SOALAN
u Petikan membincangkan (FP) PERANAN (1UL) penubuhan badan khas bagi membantu pesakit kronik (KS).
TEMA DAN KATA KUNCI SOALAN:
(TEMA SAMA DENGAN CADANGAN TAJUK KARANGAN)
u NILAI-NILAI MURNI (KAEDAH PENERAPAN)
u KEBERSIHAN DIRI (CARA PENJAGAAN)
u GENGSTERISME (LANGKAH PENGAWALAN)
u GOTONG-ROYONG (KEBAIKAN AKTIVITI)
u PENGGUNAAN KOMPUTER (FAEDAH)
u AKTIVITI SUKAN (KEPENTINGAN)
u MEMBACA (CARA MENGGALAKKAN)
u KEGIATAN KOKURIKULUM (FAEDAH)
u PELAJAR CEMERLANG (CARA MELAHIRKAN)
u BUDI BAHASA (USAHA UNTUK
SOALAN PEMAHAMAN PROSA MODEN
(CADANGAN SOALAN YANG BELUM KELUAR)
u CERPEN TG. 4
– LAMBAIAN MALAR HIJAU
u PENGORBANAN GURU
– ANYYS SHOPILEA
u NILAI PERSAHABATAN
u DRAMA TG. 4
– SERUNAI MALAM
u CINTA AKAN TANAH AIR
u CERPEN TG. 5
– VIRUS ZEL UNTUK ABAH
u DRAMA TG. 5 (JUN 2009)
– KERUSI
PEMAHAMAN PROSA TRADISIONAL
(CADANGAN SOALAN YANG BELUM KELUAR)
u TINGKATAN LIMA
– SABOR
u PERWATAKAN SABOR
u TINDAKAN TANPA USUL PERIKSA
u CERITA BAYAN TIADA MENURUT KATA IBU BAPANYA (T4)
u ASAL USUL RAJA KECIL
u KEZALIMAN MEMBAWA PADAH
u KEPAHLAWAN TUN BERAHIM BAPA
PEMAHAMAN PUISI
(CADANGAN SOALAN YANG BELUM KELUAR)
TG 4
u ANAK LAUT
u JALAN-JALAN RAYA KOTAKU
u MANUSIA DAN KESEJAHTERAAN
u SELOKA PAK KADUK
TG. 5
u DUHAI PENTAKSIR
u SYAIR KELEBIHAN ILMU
PENGETAHUAN TATABAHASA
JENIS-JENIS AYAT
u AYAT AKTIF
u AYAT PASIF
u AYAT SONGSANG
u AYAT MAJMUK
u AYAT TUNGGAL
– AYAT PENYATA
– AYAT SERUAN
– AYAT PERMINTAAN
– AYAT TANYA
BENTUK SOALAN 3(b)
MENYAMBUNG AYATDARIPADA 10 AYAT MENJADI 3 AYATMEMISAHKAN AYATDARIPADA 3 AYAT MENJADI 10 AYATMENUKARKAN AYATCAKAP AJUK KEPADA CAKAP PINDAHCAKAP PINDAH KEPADA CAKAP AJUKDIOLOG KEPADA LAPORANLAPORAN KEPADA DIALOGAKTIF KEPADA PASIFPASIF KEPADA AKTIFSONGSANG KEPADA BIASABIASA KEPADA SONGSANG
15 KATA MAJMUK YANG DIEJA SECARA BERCANTUM
ANTARABANGSA, BERITAHU, BUMIPUTERA, JAWATANKUASA, KAKITANGAN, KERJASAMA, OLAHRAGA, MATAHARI, SETIAUSAHA, SUKARELA, SURUHANJAYA, TANDATANGAN, TANGGUNGJAWAB, WARGANEGARA, PESURUHJAYA
PENGGUNAAN FRASA ADJEKTIF SEBAGAI DARJAH PENGHABISAN
PENGGUNAAN KA BERSAMA DARJAH PENGHABISAN MENGIKUT CARA:
u se+KA+gandaan+KN (sepandai-pandai tupai)
u ter-+KA (terpandai, terbaik, tercantik)
u paling + KA (paling lazat, paling tinggi)
u KA+sekali (tinggi sekali, baik sekali)
u ter- + amat/sangat + KA (teramat pandai)
u amat/sungguh/sangat + KA + sekali (amat pandai sekali, sangat merdu sekali
KEKELIRUAN:
u ter- + KA = Tidak perlu diikuti ‘sekali’
u paling + KA = Tidak perlu diikuti “sekali’
KATA NAFI DALAM BAHASA MELAYU
u UNSUR YANG MENYATAKAN MAKSUD NAFI ATAU NEGATIF KEPADA UNSUR UTAMA DALAM PREDIKAT ITU.
u TERDAPAT DUA BENTUK UNSUR NAFI IAITU:
u bukan
u tidak
u KATA NAFI bukan BOLEH MENAFIKAN FN DAN FSN.
u KATA NAFI tidak BOLEH MENAFIKAN FK DAN FA
u KATA NAFI bukan BOLEH JUGA HADIR BAGI MENAFIKAN MAKSUD FK DAN FA, JIKA KEDUA-DUANYA MENDUKUNG MAKSUD “PERTENTANGAN MAKLUMAT”.
CONTOH AYAT: ‘bukan”
u Itu bukan sekolahnya.
u Projek itu bukan usaha saya.
u Wang itu bukan daripadanya.
u Kereta api itu bukan dari Kulai.
u Hadiah itu bukan untuk bapa.
u Faedahnya bukan bagi saya sahaja.
u Buku itu bukan daripada cikgu.
CONTOH AYAT: ‘tidak”
u Mereka tidak datang semalam.
u Dia tidak menjemput saya.
u Bapa saya tidak kuat lagi.
u Suratnya tidak berapa panjang.
u Sekolah itu tidak ramai pelajar.
u Bangunan itu tidak mendapat kelulusan kerajaan.
CONTOH AYAT: ‘maksud pertentangan”
u Budak-budak itu bukan hendak belajar, tetapi hendak bermain sahaja.
u Ali bukan pandai sangat, tetapi rajin.
u Mereka datang bukan hendak bermusuh sebaliknya hendak berbaik-baik.
u Ucapannya bukan menghina kita, tetapi menyatakan kebenaran.
u Perangainya bukanlah buruk sangat, hanya sekadar tidak manis.
SUSUNAN AYAT BIASA
u KEDUDUKAN SUBJEK DI HADAPAN PREDIKAT
u CONTOH:
– Cikgu itu telah memenangi hadiah pertama.
– Setengah-setengah bangunan lama itu masih kukuh lagi.
– Kebanyakan calon peperiksaan tidak memahami soalannya.
SUSUNAN AYAT SONGSANG
u KEDUDUKAN PREDIKAT DI HADAPAN SUBJEK
CONTOH:
u Baik sungguh perangainya. (Perangainya baik sungguh)
u Berjaya juga akhirnya pendaki itu. (Pendaki itu berjaya juga akhirnya)
u Masih belum sampai pegawai itu. (Pegawai itu masih belum sampai)
KAJIAN NOVEL
(CADANGAN SOALAN)
u Persamaan nilai murni yang dimiliki watak utama kedua-dua novel
u Persamaan pengajaran yang ada pada watak utama kedua-dua novel
u Perbandingan latar masa dalam kedua-dua buah novel
u Penggunaan gaya bahasa dalam kedua-dua buah novel
u Perwatakan watak utama yang boleh kita teladani dalam novel yang anda kaji
u Peranan watak wanita selain watak utama dalam novel yang anda kaji
u Peranan watak lelaki selain watak utama dalam novel yang anda kaji
CONTOH ASPEK GAYA BAHASA DALAM NOVEL
u DIKSI
u AYAT
u PERSONIFIKASI
u SIMILE
u METAFORA
u HIPERBOLA
u SINKOF
CONTOH ASPEK BINAAN PLOT DAN TEKNIK PLOT
u BINAAN PLOT
u EKSPOSISI
u PERTENGAHAN
u PENGAKHIRAN
u TEKNIK PLOT
u IMBAS KEMBALI
u IMBAS MUKA
u SASPENS/SUSPENS
u KONFLIK
u DIALOG/MONOLOG/MONOLOG DALAMAN
ANDAIAN SOALAN YANG BELUM KELUAR
u NOVEL DI HADAPAN PULAU
u NOVEL PUTERA GUNUNG TAHAN
LATAR MASA ?
GAYA BAHASA?
TEKNIK PLOT?
PERBANDINGAN DUA BUAH NOVEL?
PERSAMAAN DUA BUAH NOVEL ?
SEMOGA ANDA BERJAYA DENGAN CEMERLANG DALAM BM SPM.
RAMLI BINYAHYA
ramliyah@yahoo.com.my
http://ramlibinyahya.blogspot.com
BAHAGIAN A
Tema diberikan secara tersurat / tersirat berdasarkan bahan rangsangan
Isi dalam bahan rangsangan membantu pelajar merangka dan menulis karangan
Pelajar perlu meneliti tugasan soalan (huraikan / jelaskan / bincangkan dll)
JUMLAH ISI YANG DICADANGKAN 3 ISI LENGKAP
HURAIAN ISI : 5W1H
CONTOH LEBIH DARIPADA 2 SETIAP ISI PENTING
PERIBAHASA / SIMPULAN BAHASA / COGAN KATA
BAHAGIAN A DAN BAHAGIAN B
TAJUK PENTING SPM 2009
NILAI-NILAI MURNI
KEBERSIHAN DIRI
GENGSTERISME
GOTONG-ROYONG
PENGGUNAAN KOMPUTER
AKTIVITI SUKAN
MEMBACA
KEGIATAN KOKURIKULUM
PELAJAR CEMERLANG
BUDI BAHASA
CARA MENGHURAIKAN ISI KARANGAN
Pendahuluan
Ayat 1 – Isu semasa tentang bahan (kitar semula)
Ayat 2 – Huraian (mengapa )- mengapa program ini perlu diwujudkan secara umum
Ayat 3 – Huraian (bagaimana)- bagaimana proses kitar semula dan kesan secara umum
Ayat 4 – Kaitkan kehendak soalan (kata kunci soalan)
*Masukkan peribahasa yang sesuai
Bahagian isi
Ayat 1 – Idea utama (Isi 1@2@3)
Ayat 2 – Huraian (mengapa)
Ayat 3 – Huraian (bagaimana/kesan)
Ayat 4 – Contoh / bukti
Ayat 5 – Rumusan terhadap isi 1@2@3
*Masukkan peribahasa yang sesuai
Bahagian penutup
Ayat 1 – Kesimpulan ( tegaskan tema atau kata kunci soalan)
Ayat 2 – Cadangan terhadap tema
Ayat 3 – Harapan terhadap cadangan yang diberikan
Ayat 4 – Peribahasa/cogan kata/kata-kata hikmat dan sebagainya.
KERTAS 2
RUMUSAN
FORMULA PENDAHULUAN
u FP + 1 UL + KS
– FRASA PENDAHULUAN + SATU UNSUR LAIN + KETERANGAN SOALAN
u Petikan membincangkan (FP) PERANAN (1UL) penubuhan badan khas bagi membantu pesakit kronik (KS).
TEMA DAN KATA KUNCI SOALAN:
(TEMA SAMA DENGAN CADANGAN TAJUK KARANGAN)
u NILAI-NILAI MURNI (KAEDAH PENERAPAN)
u KEBERSIHAN DIRI (CARA PENJAGAAN)
u GENGSTERISME (LANGKAH PENGAWALAN)
u GOTONG-ROYONG (KEBAIKAN AKTIVITI)
u PENGGUNAAN KOMPUTER (FAEDAH)
u AKTIVITI SUKAN (KEPENTINGAN)
u MEMBACA (CARA MENGGALAKKAN)
u KEGIATAN KOKURIKULUM (FAEDAH)
u PELAJAR CEMERLANG (CARA MELAHIRKAN)
u BUDI BAHASA (USAHA UNTUK
SOALAN PEMAHAMAN PROSA MODEN
(CADANGAN SOALAN YANG BELUM KELUAR)
u CERPEN TG. 4
– LAMBAIAN MALAR HIJAU
u PENGORBANAN GURU
– ANYYS SHOPILEA
u NILAI PERSAHABATAN
u DRAMA TG. 4
– SERUNAI MALAM
u CINTA AKAN TANAH AIR
u CERPEN TG. 5
– VIRUS ZEL UNTUK ABAH
u DRAMA TG. 5 (JUN 2009)
– KERUSI
PEMAHAMAN PROSA TRADISIONAL
(CADANGAN SOALAN YANG BELUM KELUAR)
u TINGKATAN LIMA
– SABOR
u PERWATAKAN SABOR
u TINDAKAN TANPA USUL PERIKSA
u CERITA BAYAN TIADA MENURUT KATA IBU BAPANYA (T4)
u ASAL USUL RAJA KECIL
u KEZALIMAN MEMBAWA PADAH
u KEPAHLAWAN TUN BERAHIM BAPA
PEMAHAMAN PUISI
(CADANGAN SOALAN YANG BELUM KELUAR)
TG 4
u ANAK LAUT
u JALAN-JALAN RAYA KOTAKU
u MANUSIA DAN KESEJAHTERAAN
u SELOKA PAK KADUK
TG. 5
u DUHAI PENTAKSIR
u SYAIR KELEBIHAN ILMU
PENGETAHUAN TATABAHASA
JENIS-JENIS AYAT
u AYAT AKTIF
u AYAT PASIF
u AYAT SONGSANG
u AYAT MAJMUK
u AYAT TUNGGAL
– AYAT PENYATA
– AYAT SERUAN
– AYAT PERMINTAAN
– AYAT TANYA
BENTUK SOALAN 3(b)
MENYAMBUNG AYATDARIPADA 10 AYAT MENJADI 3 AYATMEMISAHKAN AYATDARIPADA 3 AYAT MENJADI 10 AYATMENUKARKAN AYATCAKAP AJUK KEPADA CAKAP PINDAHCAKAP PINDAH KEPADA CAKAP AJUKDIOLOG KEPADA LAPORANLAPORAN KEPADA DIALOGAKTIF KEPADA PASIFPASIF KEPADA AKTIFSONGSANG KEPADA BIASABIASA KEPADA SONGSANG
15 KATA MAJMUK YANG DIEJA SECARA BERCANTUM
ANTARABANGSA, BERITAHU, BUMIPUTERA, JAWATANKUASA, KAKITANGAN, KERJASAMA, OLAHRAGA, MATAHARI, SETIAUSAHA, SUKARELA, SURUHANJAYA, TANDATANGAN, TANGGUNGJAWAB, WARGANEGARA, PESURUHJAYA
PENGGUNAAN FRASA ADJEKTIF SEBAGAI DARJAH PENGHABISAN
PENGGUNAAN KA BERSAMA DARJAH PENGHABISAN MENGIKUT CARA:
u se+KA+gandaan+KN (sepandai-pandai tupai)
u ter-+KA (terpandai, terbaik, tercantik)
u paling + KA (paling lazat, paling tinggi)
u KA+sekali (tinggi sekali, baik sekali)
u ter- + amat/sangat + KA (teramat pandai)
u amat/sungguh/sangat + KA + sekali (amat pandai sekali, sangat merdu sekali
KEKELIRUAN:
u ter- + KA = Tidak perlu diikuti ‘sekali’
u paling + KA = Tidak perlu diikuti “sekali’
KATA NAFI DALAM BAHASA MELAYU
u UNSUR YANG MENYATAKAN MAKSUD NAFI ATAU NEGATIF KEPADA UNSUR UTAMA DALAM PREDIKAT ITU.
u TERDAPAT DUA BENTUK UNSUR NAFI IAITU:
u bukan
u tidak
u KATA NAFI bukan BOLEH MENAFIKAN FN DAN FSN.
u KATA NAFI tidak BOLEH MENAFIKAN FK DAN FA
u KATA NAFI bukan BOLEH JUGA HADIR BAGI MENAFIKAN MAKSUD FK DAN FA, JIKA KEDUA-DUANYA MENDUKUNG MAKSUD “PERTENTANGAN MAKLUMAT”.
CONTOH AYAT: ‘bukan”
u Itu bukan sekolahnya.
u Projek itu bukan usaha saya.
u Wang itu bukan daripadanya.
u Kereta api itu bukan dari Kulai.
u Hadiah itu bukan untuk bapa.
u Faedahnya bukan bagi saya sahaja.
u Buku itu bukan daripada cikgu.
CONTOH AYAT: ‘tidak”
u Mereka tidak datang semalam.
u Dia tidak menjemput saya.
u Bapa saya tidak kuat lagi.
u Suratnya tidak berapa panjang.
u Sekolah itu tidak ramai pelajar.
u Bangunan itu tidak mendapat kelulusan kerajaan.
CONTOH AYAT: ‘maksud pertentangan”
u Budak-budak itu bukan hendak belajar, tetapi hendak bermain sahaja.
u Ali bukan pandai sangat, tetapi rajin.
u Mereka datang bukan hendak bermusuh sebaliknya hendak berbaik-baik.
u Ucapannya bukan menghina kita, tetapi menyatakan kebenaran.
u Perangainya bukanlah buruk sangat, hanya sekadar tidak manis.
SUSUNAN AYAT BIASA
u KEDUDUKAN SUBJEK DI HADAPAN PREDIKAT
u CONTOH:
– Cikgu itu telah memenangi hadiah pertama.
– Setengah-setengah bangunan lama itu masih kukuh lagi.
– Kebanyakan calon peperiksaan tidak memahami soalannya.
SUSUNAN AYAT SONGSANG
u KEDUDUKAN PREDIKAT DI HADAPAN SUBJEK
CONTOH:
u Baik sungguh perangainya. (Perangainya baik sungguh)
u Berjaya juga akhirnya pendaki itu. (Pendaki itu berjaya juga akhirnya)
u Masih belum sampai pegawai itu. (Pegawai itu masih belum sampai)
KAJIAN NOVEL
(CADANGAN SOALAN)
u Persamaan nilai murni yang dimiliki watak utama kedua-dua novel
u Persamaan pengajaran yang ada pada watak utama kedua-dua novel
u Perbandingan latar masa dalam kedua-dua buah novel
u Penggunaan gaya bahasa dalam kedua-dua buah novel
u Perwatakan watak utama yang boleh kita teladani dalam novel yang anda kaji
u Peranan watak wanita selain watak utama dalam novel yang anda kaji
u Peranan watak lelaki selain watak utama dalam novel yang anda kaji
CONTOH ASPEK GAYA BAHASA DALAM NOVEL
u DIKSI
u AYAT
u PERSONIFIKASI
u SIMILE
u METAFORA
u HIPERBOLA
u SINKOF
CONTOH ASPEK BINAAN PLOT DAN TEKNIK PLOT
u BINAAN PLOT
u EKSPOSISI
u PERTENGAHAN
u PENGAKHIRAN
u TEKNIK PLOT
u IMBAS KEMBALI
u IMBAS MUKA
u SASPENS/SUSPENS
u KONFLIK
u DIALOG/MONOLOG/MONOLOG DALAMAN
ANDAIAN SOALAN YANG BELUM KELUAR
u NOVEL DI HADAPAN PULAU
u NOVEL PUTERA GUNUNG TAHAN
LATAR MASA ?
GAYA BAHASA?
TEKNIK PLOT?
PERBANDINGAN DUA BUAH NOVEL?
PERSAMAAN DUA BUAH NOVEL ?
SEMOGA ANDA BERJAYA DENGAN CEMERLANG DALAM BM SPM.
RAMLI BINYAHYA
ramliyah@yahoo.com.my
http://ramlibinyahya.blogspot.com
Tahniah, usaha murni yang cukup baik. Bila nak masukkan bahan BM PMR... boleh tumpang sekaki...
BalasPadam